Edouard Vuillard
Edouard Vuillard's Oil Paintings
Edouard Vuillard Museum
November 11, 1868-June 21, 1940. French painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Edouard Vuillard.org, welcome & enjoy!
Edouard Vuillard.org
 

William Wendt
I Lifted Mine Eyes Unto the Hills-n-d

ID: 36009

William Wendt I Lifted Mine Eyes Unto the Hills-n-d
Go Back!



William Wendt I Lifted Mine Eyes Unto the Hills-n-d


Go Back!


 

William Wendt

1865-1946 Wendt believed there are philosophical, metaphysical, and theological foundations as to why humankind creates Art. Art becomes a sign in itself that points ultimately towards higher realities than the art object or process manifests in and through itself, courtesy of the artist's knowledge and free-will. Art is an adoration symbol that links the reality of the artist's vision and dream-state to the principles that are nature. Wendt decades in front of nature. William Wendt found a California at the close of the 19th century which is now lost forever due to the effects of industrialism, consumerism and population density. Wendt believed nature was a manifestation of God, and he viewed himself as nature's faithful interpreter. Thom Gianetto of Edenhurst Gallery, Los Angeles, is a specialist in William Wendt.  Related Paintings of William Wendt :. | The Soil | Before the Rains | Untitle Landscape | Eucalyptus Trees and Bay | Quiet Brook |
Related Artists:
tidemand
Tidemand kom vid 17 års ålder till Köpenhamns konstakademi, studerade där i fem år, tänkte sedan utbilda sig till historiemålare i Munchen, men valde i stället på en kamrats råd Dusseldorf till studieort och reste dit 1837. Han blev elev av Theodor Hildebrandt, men tog tidigare intryck av Carl Friedrich Lessings relativt realistiska historiemåleri. Hans första större målning behandlade ett svenskt ämne, Gustaf Vasa talar till dalkarlarna vid Mora (1841). Målningen inköptes av Rhens och Westfalens konstförening samt förskaffade Tidemand ett resestipendium från Norge och beställning på en altartavla till Vor Freisers kirke i Kristiania. Han reste sedan till Munchen och Italien, återvände till Norge på ett kort besök sommaren 1842, gjorde en studieresa i fjälltrakterna för att samla material till en påtänkt fosterländsk historiemålning, men kom nu till klarhet över sitt mål. Han ville, som han själv yttrat, skildra detta kraftiga naturfolks karaktär seder och vanor. Hans första tavla i detta syfte var Sagoberätterskan 1844, inköptes av drottning Josefina och förskaffade konstnären medlemskap av svenska konstakademien. Efter nya studieresor i Norge målade han Söndagskväll i Hardanger köptes av Oscar I, på slottet i Kristiania och Gudstjänst i en landskyrka. Han bosatte sig 1845 på allvar i Dusseldorf och vann snart ett namn genom de norska bondelivsbilderna. Samma år målade Tidemand i samarbete med Hans Fredrik Gude den romantiska Brudefärden i Hardanger. Revolutionsoroligheterna hade vid denna tid drivit de norske konstnärerna hem till Norge, och det såg ut, som skulle konsten nu bli rotfäst i hemlandet. Impulsen till en nationell konst gavs, men då lugn åter inträdde, återvände konstnärerna till utlandet. Under de närmaste åren målade Tidemand för det av Oscar I uppförda lilla lustslottet Oskarshal, som pryddes av uteslutande norska konstverk, serien Norskt bondeliv. Hans sista arbete var förstudier till en aldrig utförd historiemålning, Kristian IV grundlägger Kristiania, beställd av Oscar II. Tidemand skapade även tre altartavlor. I samarbete med Gude målade han Afton på Kröderen (1849), Ljustring (1850), Likfärd på Sognefjorden (1853), Fiskare i fara (1859), med Sophus Jacobsen Lappar på renjakt (1873) och med Morten M??ller Sinclairs landstigning i Romsdalen (1875). Han blev av sin samtid hyllad som Norges främsta representativa konstnär. Hans betydelse ligger i att han i sin konst gav uttryck åt det nationella uppvaknandet i sitt hemland. På samma gång föreställde han det norska folket för den stora allmänheten i utlandet. I Tyskland betraktades han som en av de främsta representanter i samtidens konst. Han fick många utmärkelser såväl i Tyskland som i Paris och i England, och hans arbeten såldes till höga pris. Sina mest omtyckta målningar upprepade han med tillhjälp av flera medhjälpare gång på gång, några i ända till 12 exemplar. Många av hans arbeten är återgivna i kopparstick och litografi. L. Dietrichson utgav Adolph Tidemand, hans liv og hans værker (2 delar, 1878-79).
Jacob Ferdinand Voet
(c. 1639 - c. 1689/1700) was a Flemish Baroque portrait painter. According to the Netherlands Institute for Art History (RKD) he was born at Antwerp as the son of the painter Elias Voet.[1] He travelled to Rome in 1679-1680, Milan in 1680, Florence in 1681, Turin in 1682-1684, and returned to Antwerp in 1684. While in Rome he lived with the painter-engraver Cornelis Bloemaert until he was banned for his portraits of women portrayed with unseemly decollet, whereupon they left Rome together. He undertook a journey to Paris in 1686 where he became court painter until he died there.He is registered as a painter of miniature portraits. According to Houbraken, he made his return journey to Antwerp from Turin in the company of Jan van Bunnik, who he had already met in Rome in the company of Cornelis Bloemaert. From Turin they set out for Lyons, where they met Adriaen van der Cabel, Peter van Bloemen, and Gillis Wenix. They set off for Paris in the company of a third painter who was a good painter of "bataljes" or battle scenes. Houbraken reports that this was Jacob, Jan van Bunnik's brother, but had not mentioned him earlier in his Jan van Bunnik biography. The RKD makes no mention of a Jacob van Bunnik.
Liberale da verona
Italian Early Renaissance Painter, ca.1445-1530






Edouard Vuillard
All the Edouard Vuillard's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved